Nietypowe przykłady motywacji

Kluczem do sukcesu i stworzenia dobrze prosperującego przedsiębiorstwa jest zgrany, pełen pasji i odpowiednio zmotywowany zespół pracowników!

HR  | 

Charakter naszej pracy daje nam okazję do spotykania wielu ludzi w licznych firmach i branżach. Podczas rozmów z menedżerami i szeregowymi pracownikami mamy często okazję spotkać się z ciekawymi rozwiązaniami i nietypowymi pomysłami. Wśród nich są też nietuzinkowe sposoby motywowania pracowników. Poniżej opisujemy kilka takich przykładów. Niektóre z nich są tak bardzo nietypowe, że mogą budzić kontrowersje i prowokować do dyskusji na temat tego, czy rzeczywiście spełnią swoją rolę. Prezentujemy je bez naszych komentarzy. Chodzi nam o inspirowanie Czytelników, a nie o ocenę lub pokazanie nieskrępowanej kreatywności. Liczymy na to, że kilka z tych metod możecie Państwo przerobić i dostosować do realiów firm, w których jesteście menedżerami. Być może uda się je wykorzystać jako nowe źródło motywowania podwładnych.

Koty
Pracownica firmy produkcyjnej uwielbiała koty. Codziennie podczas przerw dokarmiała je na placu koło zakładu. Po kilku latach straciła zapał do pracy i zaczęła osiągać coraz słabsze wyniki. Jej przełożona postawiła jej warunek. Jeżeli nie poprawi swoich wyników, nie wolno jej będzie dokarmiać kotów. Pracownica natychmiast zaczęła pracować wydajniej.

Książki i muzyka dla najlepszych
Firma typu shared service wyróżnia osoby, które są najbardziej dokładne i wydajne w swojej pracy. W każdym kwartale osoby, które osiągnęły najlepsze wyniki ilościowe i jakościowe, mogą kupić sobie dowolną książkę lub płytę do określonej kwoty. Książki nie muszą dotyczyć kwestii zawodowych. Kilku pracowników firmy zebrało już ciekawy księgozbiór. Inni mogą się pochwalić kompletną dyskografią swoich ulubionych zespołów muzycznych.

Dyrektorzy serwują poczęstunek
W szczycie sezonu dyrektorzy firmy informatycznej osobiście roznoszą kawę, herbatę i kanapki wszystkim pracownikom. Chcą w ten sposób pomóc im w dniach, gdy są szczególnie obciążeni pracą.

Obiad na koszt szefa
Pracownicy firmy produkującej akcesoria samochodowe mają prawo raz w roku zaprosić dowolnie wybranego członka zarządu na obiad do restauracji. Koszty obiadu pokrywa zaproszony menedżer.

Kącik rozmów
W dużej hurtowni farmaceutycznej jest wydzielony „kącik ważnych rozmów”. Każdy pracownik ma prawo poprosić o chwilę rozmowy innego zatrudnionego w firmie, niezależnie od stopnia podległości. Strony ustalają dogodny termin spotkania. Zaproszenie do „kącika” oznacza, że osoba inicjująca rozmowę chce załatwić ważne sprawy, które poprawią jej współpracę z osobą zapraszaną. Osoba zapraszana ma prawo odmówić udziału w spotkaniu, choć w tej firmie zdarza się to bardzo rzadko. Wszyscy pozostali pracownicy doceniają wagę takich spotkań i nie przeszkadzają rozmawiającym podczas ich konwersacji.

Galeria portretów
W jednej z firm marketingowych w pokoju zebrań wiszą portrety wszystkich pracowników, którzy kiedykolwiek pracowali w niej dłużej niż rok. Ludzie lubią patrzeć na te zdjęcia podczas zebrań.

Szkolenia inne niż zwykle
Raz w roku każdy zatrudniony w firmie logistycznej może wziąć udział w szkoleniu niezwiązanym z jego pracą. Są to szkolenia rozwojowe, kursy florystyki, wizażu, jazdy samochodem w trudnych warunkach, samoobrony. Wszystkie możliwe kursy są opublikowane w intranecie, tak żeby zawczasu można było skompletować grupę szkoleniową.

Spotkanie z najwyższymi
Każdy pracownik w produkcyjnej firmie chemicznej ma prawo poprosić raz w roku o półgodzinne spotkanie z prezesem lub innym członkiem zarządu.

Spełniamy marzenia
Raz w roku każdy zatrudniony w sieci kawiarni może skorzystać z weekendu marzeń. Jego celem jest zwiększenie motywacji pracowników. Każdy z nich może wybrać sobie dowolny sposób spędzenia weekendu do określonej kwoty.

 „Wyszalnia”
W Ośrodku Rehabilitacyjnym stworzono pokój pełen materaców, który jest nazwany „wyszalnią”. Gdy ktoś z zatrudnionych ma dość pracy lub czuje się zmęczony, może zamknąć się w tym pomieszczeniu na kwadrans i „wyszaleć się”.

Chwalipięty
Każdy handlowiec, który w danym miesiącu osiągnie wynik przekraczający jego plan miesięczny o 20%, ma prawo wysłać do wszystkich kolegów i szefów e-maila z dokładną informacją, jaki osiągnął wynik.

Zamiana ról
Raz na kwartał kilku wybranych pracowników spędza dwa dni w innych wydziałach. Obserwują tam pracę kolegów z innych działów, z którymi współpracują i z którymi często mają rozbieżne interesy. Po takich spotkaniach dział marketingu lepiej rozumie cele i ograniczenia działu finansowego lub handlowego. Pracownicy HR potrafią lepiej zorientować się w potrzebach produkcji, a handlowcy akceptują, że niektórych rzeczy nie da się wysłać klientowi natychmiast, ponieważ przekracza to możliwości produkcji lub logistyki. Dzięki tym zamianom pracownicy dostrzegają, jak bardzo są od siebie zależni, i współpracują zamiast rywalizować.

Dzień świętowania
W firmie handlowej w branży FMCG raz w roku jest organizowany Dzień Pracowników. Tego dnia nikt nie pracuje, wszyscy rozmawiają i świętują.

Smakołyki
Pracownicy firmy projektowej otrzymują przed świętami od przełożonych paczki mikołajkowe. Od standardowych paczek, które są rozdawane w wielu firmach, różnią się one ważną kwestią. Każda z nich jest inna, bowiem składa się z ulubionych przysmaków pracownika lub jego najbliższych. Przykładowy skład paczki: ulubione wino żony pracownika, zestaw jego ulubionych przekąsek i serów pleśniowych oraz seria czekolad, które wybrały jego dzieci.

Moje ładne biurko
Każdy zatrudniony w Urzędzie Miejskim jednego ze śląskich miast ma do wykorzystania określoną kwotę pieniędzy na ozdobienie w dowolny sposób swojego miejsca pracy.

Ciasto własnego wyrobu
Raz w tygodniu wszyscy telemarketerzy spotykają się na godzinnej odprawie. Podczas tej odprawy serwowane jest ciasto. Wspólnie tworzą listę, który z pracowników piecze je na konkretne spotkanie.

Zaoszczędzimy twój czas
Handlowcy jednej z firm farmaceutycznych raz na kwartał przynoszą do firmy swoje garnitury. Są one oddawane do pralni chemicznej i po dwóch dniach zwracane do firmy. Handlowcy nie pokrywają kosztów czyszczenia.

„Kolekcja odzieży roboczej”
Ci sami pracownicy raz do roku wybierają trzy nowe krawaty. W ich biurze producent krawatów wystawia wówczas swoją kolekcję.

Pieniądze na usprawnienia firmy
Każdy pracownik agencji reklamowej w Warszawie dysponuje określonym budżetem, który może wydać na usprawnienie działania swojej firmy. Po wydaniu tych pieniędzy ma sporządzić raport informujący, w jaki sposób wydał tę kwotę. Raport nie może być dłuższy niż pół strony A4 i jest wysyłany do wszystkich zatrudnionych w agencji.

Wizyta rodziny
W dużej firmie produkcyjnej dwa razy w roku ustanawia się „Otwarte Drzwi Dla Rodziny”. W te dni członkowie rodzin pracowników mogą odwiedzić każdy dział przedsiębiorstwa. Rolę przewodników pełnią pracownicy działu. „Przewodnicy” są zadowoleni, że mają okazję wytłumaczyć własnym dzieciom lub dzieciom kolegów z pracy, na czym polegają ich obowiązki. Szukają jak najciekawszych sposobów przedstawienia swojej pracy. Rodzinom pozwala to na zrozumienie, czym zajmują się ich bliscy. Dzięki temu lepiej potrafią wyczuć, co czasem ich absorbuje, gdy wracają z pracy.

 

Informacje zawarte w tym artykule to fragmenty 2 rozdziału książki „Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów. Wydanie II rozszerzone” (autorzy: Anna Niemczyk, Andrzej Niemczyk, Jan Mądry, ilustracje Michał Wręga). Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zakupu książki.

https://onepress.pl/ksiazki/motywacja-pod-lupa-praktyczny-poradnik-dla-szefow-wydanie-ii-rozszerzone-anna-niemczyk-andrzej-niemczyk-jan-madry-ilustr,motyl2.htm#format/d

newsletter bądź zawsze na bieżąco