Hasło employer branding, obecne w literaturze branżowej od 1996 roku, tłumaczy się najczęściej w Polsce jako budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru. Czyli takiego, u którego chce się pracować w pierwszej kolejności. Uważam jednak, że dziś ta definicja jest nie tylko nietrafna, ale bywa ona również jednym z kluczowych powodów, w wyniku których firmy komunikują swoim interesariuszom informacje niezgodne z rzeczywistością.
- Gdy traktujemy employer branding tylko jako budowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy czy nawet tzw. pracodawcy marzeń, pojawia się pokusa pójścia na łatwiznę i przedstawiania wszystkich działań firmowych w nienaturalnie jasnym świetle.
Niestety, nadal w wielu firmach pokutuje przekonanie, że atrakcyjny pracodawca to taki, który we wszystkich aspektach musi być lepszy od swojej konkurencji. A employer branding to dla nich po prostu „PR pracodawcy”, błędnie rozumiany na rynku jako konieczność „pokazania się” i komunikacyjnego „dopakowania”. Nawet za cenę przekroczenia granicy prawdy i fałszu. A przecież tworzenie komunikacji w oparciu o deklarowane, a nie wdrażane wartości, podszywanie się na portalach pracy pod aktualnych pracowników i pisanie w ich imieniu pozytywnych komentarzy (bo i to się na rynku zdarza), zbyt nachalna sprzedaż ofert pracy, unikanie odpowiedzi na rzekomo trudne pytania od kandydatów i pracowników, a w końcu składanie im obietnic bez pokrycia, to nie tylko jedne z największych grzechów pracodawców. To również idealny przepis na budowanie nie wizerunku, a jego protezy.
Dziś prawdę na temat pracodawcy zweryfikować możesz bardzo szybko. Wystarczy, że zapytasz o opinię bliskich lub dalszych znajomych, którzy pracowali lub pracują w interesującym Cię miejscu. Albo przyjrzysz się komentarzom publikowanym w serwisach społecznościowych lub wypowiedziom w kuluarach branżowych wydarzeń. I wcale nie musisz mieć oficjalnego konta marki na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze, żeby mówiono o pracy u Ciebie - to profile i wypowiedzi autentycznych osób mają największe znaczenie dla Twoich odbiorców.
Masz więc wpływ na innych zarówno jako pracodawca, jak i jako pracownik. A jeżeli spróbujesz stworzyć fałszywy obraz swojego miejsca pracy, kandydaci i pracownicy to w końcu zweryfikują i prędzej czy później stracą podstawy, żeby Ci zaufać. I przy okazji wzrośnie tak zwana luka wartości. To różnica między wartościami, które zwykle wiszą na firmowych ścianach (np. pod postacią haseł „Gramy zespołowo”, „Bądź odważny”, „Tu liczy się kreatywność”), a tymi, które są faktycznie realizowane. Im większa jest różnica między tym, co komunikujesz jako pracodawca, a tym, jak jest naprawdę, tym większa jest wspomniana luka; niekiedy może zamienić się wręcz w przepaść. I tym więcej pieniędzy, sił i energii będziesz w tę przepaść wrzucać, żeby przekonać kandydatów i pracowników do swojego zdania. A na końcu i tak nie odniesiesz oczekiwanego sukcesu. I właśnie dlatego, gdy dziś staram się wyjaśnić czym tak naprawdę jest employer branding, dodaję do tego do tego określenia przymiotnik „autentyczny”.
- Autentyczny employer branding to komunikowanie prawdy o firmie jako pracodawcy w sposób atrakcyjny i wzbudzający zaangażowanie jej kluczowych grup docelowych; działanie to realizowane jest za pośrednictwem narzędzi i kanałów, w których te grupy są obecne i aktywne.
Powyższe elementy są niezwykle istotne dla kandydata, który rozważa możliwość pracy w Twojej firmie . A zadaniem Ciebie jako pracodawcy jest dostarczenie mu takich informacji, które tę prawdę o pracy pokażą i przy okazji ułatwią dokonanie wyboru, przyspieszając decyzje o zatrudnieniu.
Informacje zawarte w tym artykule to fragmenty 2 rozdziału książki „Lepszy Pracodawca. Jak autentyczny employer branding zmienia biznes, rynek pracy i ludzi.” (autor: Zyta Machnicka). Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zakupu książki.
https://onepress.pl/ksiazki/lepszy-pracodawca-jak-autentyczny-employer-branding-zmienia-biznes-rynek-pracy-i-ludzi-zyta-machnicka,leppra.htm#format/d
Zachęcamy również do wzięcia udziału w warsztatach „Granice autentycznego employer brandingu. Jak zrealizować niemożliwe i pozostać sobą.” prowadzonę przez Zytę Machnicką w ramach premiery książki.
https://helionszkolenia.pl/warsztaty