Czytaliście nasz poprzedni alfabet SCRUM? Jak nie - koniecznie przeczytajcie. A teraz zapraszamy do drugiej części - od L do Z!
LEAN – co ma wspólnego z SCRUM?
Lean opiera się na ciągłym doskonaleniu, a sprint SCRUM bazuje na tym samym cyklu. Planujemy, wykonujemy a po pewnym czasie poddajemy sprawdzaniu i poprawianiu. Korzenie tych koncepcji, o dziwo, są wspólne. Obie chcą być Agile – zwinne.
MASTER. Scrum Master.
Człowiek, który jest chociaż wydaje się, że nie ma dla niego miejsca. Dojrzałe i samodzielne zespoły zastanawiają się po co jest, a te świeże nie wiedzą jak bez niego żyć. Scrum Master - mistrz który uczy jak pracować w SCRUM, likwiduje przeszkody, trenuje i doradza w kwestiach organizacyjnych. Pamiętacie bożonarodzeniowe filmy familijne w których zawsze przewija się niepozorna postać o ogromnym znaczeniu w finale, swoisty „Duch Świąt”? Taką mniej-więcej rolę pełni SM! ;)
NICZYM u Toyoty
Toyota to tak przypuszczalny punkt narodzin wszystkich technik Agile – a zatem również SCRUM. Przez kilkadziesiąt lat japońska firma wypracowała własny system produkcyjny i rozwoju opierający się na ciągłym doskonaleniu ludzi, procesów i produktów – co ważne, na każdym etapie produkcji. Toyota zainspirowała największe koncerny, które dbały o swoje produkty już na etapie tworzenia, a nie dopiero po oddaniu gotowego produktu. Tak powstał TPS (Toyota Production System), a później – Agile, czyli zwinne zarządzanie.
OWNER. Product Owner.
Znacie Zespół Deweloperski i SCRUM Mastera, ale kto to wszystko wyjaśni Klientowi? Product Owner! Człowiek, który na język ludzki tłumaczy działania w SCRUM i odwrotnie. Który wyłapie to co istotne, wytłumaczy Zespołowi i uspokoi Klienta w kwestii terminu. Ogrom pracy! A do tego dba o Product Backlog, o którym za chwilę.
PLANNING w SCRUM
Nawet zwinnie trzeba planować! Planowanie zaczyna się od ustalenia co i w jak sposób, na bazie Product Backlogu może dostarczyć Zespół Klientowi. Ustalamy priorytety i możliwości i w ten sposób z niczego powstaje zarys ostatecznego produktu.
REJESTROWANIE produktu – Product Backlog!
Ale co to ten Product Backlog?! Otóż - spis wszystkich swoich potrzeb w kolejności od najważniejszej aż do najmniej ważnej. Baza startowa dla działań Zespołu Deweloperskiego. Biblia projektu.
SAMOORGANIZACJA to podstawa
Zespół deweloperski jest najbliżej tworzonego produktu. Nie dziwi więc, że najlepiej zna zaistniałe problemy i dokładnie je rozumie oraz przez to może błyskawicznie i skutecznie je wykluczyć. Nikt nie przypisuje zadań z osobna – byłoby to utrudnione, bo nikt nie zna produktu tak jak zespół który go tworzy. To wszystko musi wiedzieć i robić członek zespołu, każdy, samodzielnie. W samoorganizacji.
TRZY filary
Praca w SCRUM opiera się na tzw. trzech filarach, czyli zasadach pozwalających na efektywną pracę. Są to:
- Przejrzystość (transparentność) - stała wymiana pełnych i przejrzystych informacji,
- Inspekcja - skupienie uwagi na proces oraz identyfikacja zaistniałych błędów,
- Adaptacja - szybka diagnoza i zmiany, które są powodowane dynamiką rynku lub wynikami inspekcji.
UKOŃCZONY Przyrost Produktu
Żeby efektywnie sprawdzało się sprawdzanie i dostosowanie musimy posiadać wiedzę i... mieć co weryfikować. Najlepszym odzwierciedleniem postępu w projekcie jest działający produkt końcowy. Dlatego, przynajmniej na mecie, potrzebujemy tzw. "Ukończony Przyrost Produktu". Są to nowe funkcjonalności wykonanie w Sprincie zintegrowane z poprzednią.
WARTOŚCI SCRUM
SCRUM to nie tylko nawyki, a SCRUM Master nie jest kierownikiem zespołu. Taka organizacja nie ma z zwinnością nic wspólnego. Ważne jest bowiem wdrożenie wartości Agile:
- Odwaga – brak obaw przed sięganiem po nowatorskie rozwiązania,
- Skupienie – na celu projektu i jego potrzebach,
- Zaangażowanie – przez realizowanie postawionych sobie zadań w sprincie,
- Szacunek – dla odrębności i kompetencji pozostałych członków zespołu,
- Otwartość – na nowości i rzeczywistość taką jaka jest.
ZESPOŁOWO, bo to podstawa.
Na koniec to co jak klamra zamyka nam SCRUM. Zespół. Deweloperski, z SCRUM Masterem i Product Ownerem. Z Klientem. Bez ludzi zaangażowanych i wyszkolonych nie damy rady. Musimy mieć fachowców, dbać o nich, doszkalać. Uczyć pracy i wiedzy specjalistycznej. Słyszeliście pewnie nie raz słynne zdanie - „Za każdym sukcesem wielkiego mężczyzny stoi wyjątkowa, mądra kobieta”. My na potrzeby podsumowania nieco je przekształcimy: „Za każdym dobrym produktem stoją fachowi, wykwalifikowani ludzie.”
Powodzenia!